Vi är en del av Allevi

Allevi är verksamt inom molnbaserade systemstöd för omsorgssektorn i Sverige. Vi tillhandahåller innovativa och användarvänliga molnlösningar inom planerings- och uppföljningssystem för utförande av omsorgsinsatser.

Nästan alla Sveriges kommuner är kunder.

För att framgångsrikt kunna arbeta med systematisk uppföljning i sin verksamhet så behövs en standardiserad bedömningsmetod, såsom ASI, och ett bra IT-stöd. Peter Råbe och Joel Kobberstad utvecklade det första svenska datorprogrammet för ASI redan i sitt examensarbete på Umeå universitet.

Som anställda för Statens institutionsstyrelse så arbetade de därefter även med stöd för bedömningsmetoderna ADAD och DOK. 2001 så startade de företaget Råbe & Kobberstad, som sedan dess har bidragit till utvecklingen av den plattform som idag är Net-Klient.

De första verksamheterna anslöt åren därpå. Nationella rekommendationer och ett växande behov av att administrera data för standardiserade bedömningsmetoder gjorde att merparten av Sveriges kommuner anslöt sig till Net-Klient (dåvarande ASI-Net) under 2010-talet. År 2024 så är nästan alla Sveriges kommuner kunder.

Under snart 25 års tid så har Råbe & Kobberstad varit med och utvecklat sitt datorstöd tillsammans med flera tusentals användare i Sverige och med forskare knutna till olika universitet och myndigheter, inte minst Socialstyrelsen. Vikten av snabb och god support samt ett ansvarsfullt samarbete med forskare har alltid varit tydliga ledstjärnor för företaget.

Under 2023 så blev Råbe & Kobberstad och Net-Klient en del av Allevi.

Vi förbättrar människors vardag med banbrytande system

Vi drivs av viljan att hjälpa och förenkla arbetsdagen för utförare och mottagare. Med människor som utgångspunkt utvecklar vi teknik som stödjer deras behov. Vi är stolta över att erbjuda marknadsledande webbtjänster inom personlig assistans, individ & familj, hemtjänst och boenden.

Utmärkande för samtliga produkter är en stark historia där produkterna utvecklas efter egen branschkompetens. Erfarenhet av att driva omsorg ger en ovärderlig förståelse för våra kunders vardag och gör oss till en naturlig partner. Tillsammans med våra kunder gör vi något viktigt, på riktigt. Vi ger tid till omsorgen.

…och löser framtidens utmaningar

Utmaningen, att fler personer i närtid kommer att vara i behov av omsorg, kräver särskild kompetens och innovation. Digitaliseringen är viktigare än någonsin och vi är en del av lösningen. Framgången är en nära dialog med våra kunder och förmågan att ifrågasätta dagens sanningar i utbyte mot morgondagens lösningar. Nya infallsvinklar och innovation är en process som kräver fritt tänkande individer och tillvaratagande av oliksinnade. Det tillsammans med ständig kompetensutveckling gör att vi lyckas.