Support

Telefon

E-postadress

Öppettider

Måndag – fredag:  09.00 – 15.00

Lunchstängt: 11.00 – 12.00

Avvikande öppettider förekommer vid dag innan röd dag och “afton”.

Nedladdningsbara filer

Net-Klient

Här finns de filer som kan behövas för Net-Klient. Citrix Workspace App behövs för att starta Net-Klient.

ASI

Här finns filer som kan vara bra att ha för en ASI-Intervju.

UBÅT

Här finns filer som kan vara bra att ha inför en UBÅT.

FAQ

Här har vi samlat frågor och svar på vanligt förekommande problem.
Hittar du inte svaret du söker? Tveka inte att kontakta vår support!

Problem med att spara

Vart vill ni spara era uttag? Meddela oss önskad sökväg så ordnar vi det, men tänk på att denna inställning görs på enhetsnivå vilket innebär att uttag för samtliga användare på din enhet kommer hamna där, fast under en egen mapp enligt användarnamnet. I en kommun har man ofta en hemkatalog på nätverket dit man sparar uttag. Ifall denna ligger på H: blir sökvägen H:\ASI-net\Individuttag\dittanvändarnamn.

Det kan vara olika orsaker till att man inte kan spara ett uttag för utskrift. Ett knep om man ändå vill få ut text och diagram snabbt är att ställa sig med markören i texten och trycka:

  1. Ctrl+a (markera allt)
  2. Sedan Ctrl+c (kopiera)
  3. Öppna ett tomt Word-dokument och klistra in (Ctrl+v)

Du kan av tekniska samt säkerhetsskäl inte skriva ut direkt från Net-Klient. Det du vill ha utskrivet måste du spara ned till din dator för att sedan öppna dokumentet med hjälp av t.ex. Word eller en PDF-läsare för att sedan kunna skriva ut lokalt. För att göra detta så gör du såhär:

  • När du har textsammanställningen öppen kan du klicka på spara-ikonen till vänster (den ser ut som en gammaldags diskett).
  • I Net-Klient klickar man på ”Spara som PDF”. Ange ett filnamn, undvik att använda å, ä och ö i filnamn. När filnamnet har hoppat ner i den undre vita rutan har filen sparats och sökvägen står längs ner med blå text.

För att kunna spara en intervju, rapport eller textsammanställning måste Citrix-klienten ha fått tillåtelse att göra det. Normalt får man en fråga om detta när man kör programmet för första gången och då ska man välja File Access – Read and Write. Om man har missat det kan man ändra det i efterhand. När applikationen är igång och programfönstret är öppet, syns en Citrix-ikon längst ner till höger på din bildskärm.

  • Högerklicka på ikonen och välj Connection Center.
  • Beroende på version kan du behöva klicka på Preferences inne i Connection Center och sedan välja File Access, klicka i Read and write. Klicka på OK.

Problem med att starta Net-Klient

Om inte Net-Klient startar så kan du behöva välja att öppna filen launch.ica som laddats hem i din webbläsare.

Om du får en fråga vilket program som skall användas för att starta .ica-filer så saknar du programmet Citrix Workspace app (Citrix Receiver).
Du kan ladda hem Citrix Workspace app på www.citrix.se. Det kan hända att din IT-avdelning behöver hjälpa dig med installationen.

Om du får upp ett felmeddelande som säger Cannot connect to the Citrix XenApp server. SSL error 47… behöver du uppgradera Citrix Workspace app (Citrix Reveiver).

Om du trots detta inte kommer igång får du gärna ringa vår support på 08-668 50 00 eller kontakta oss via e-post till .

Kontaktinformation

Post- och besöksadress

Trefasgatan 4
721 30 Västerås

Organisationsnummer

556615-6070

Bankgiro

5301-1003